• >
  • Sociala medier för företag - Vart börjar man?

Sociala medier för företag - Vart börjar man?

Oavsett om du driver ett litet företag eller arbetar på ett stort bolag har du säkert flera gånger fått höra att du eller ni bara måste finnas på Facebook, LinkedIn, Instagram eller något annat socialt nätverk.


Marknadsföring i sociala medier

Jag stöter på många som känner att de faktiskt vill och borde marknadsföra sig på sociala medier men inte vet vart de ska börja.

Oftast blir det inte så bra om man bara skapar ett konto och sätter igång. Visst finns det dem som lyckas men för de allra flesta blir resultatet inte alls vad man förväntade sig. Känner någon igen sig i att ha skapat ett Facebookkonto som aldrig riktigt tog fart? Som ingen längre prioriterar eller lägger ner tid på?

Hur bör man då gå tillväga om man är nyfiken på att börja marknadsföra sig i sociala medier? Det viktigaste är att man inte skjuter från höften utan börjar med att först besvara ett par viktiga frågor.

Vad är målet med marknadsföringen?

Mycket digital marknadsföring som sökmotoroptimering, sökmotormarknadsföring och displayannonsering syftar till att generera trafik till en hemsida. Ett vanligt misstag är att man begränsar sociala medier till att bara vara ytterligare en kanal som förväntas generera trafik. Det är inte omöjligt att driva trafik till en hemsida från sociala medier men i ärlighetens namn är det i det syftet ofta inte alls lika effektivt som andra typer av digital marknadsföring.

Varför ska man då som företag arbeta med sociala medier om det inte genererar trafik? Digital marknadsföring är inte begränsat till att bara handla om trafik. För den som är lite kreativ är sociala medier ett multiverktyg för en mängd relevanta marknadsföringsuppgifter.

Inspirationskällan

Ett företag inom inredningsdesign publicerar bilder på sina produkter på Instagram för att designers ska kunna upptäcka dem och använda dem i sina kollage. Indirekt når produkterna ut till deras designintresserade publik. Ett annat företag som säljer kläder och väskor använder sociala medier för att publicera bilder på deras produkter på Instagram för att inspirera och hålla deras existerande kunder uppdaterade om deras sortiment och kollektioner.

Trygghetsfaktorn

En liten e-handlare som vet att den inte har resurser för att bygga ett varumärke skickar besökare från sin sida till Facebook där denne för en väldigt transparent dialog med sina (väldigt nöjda) kunder. Att se detta kan ge en potentiell kund den extra lilla tryggheten den behövde för att köpa något.

Kundklubben

Den lokala fysiska butiken som använder Facebook som en kundklubb för att interagera, behålla och utveckla existerande kunder. Målet är inte att generera trafik till butiken, vare sig digital eller fysisk, utan att tidigare kunder ska känna sig uppskattade och sprida budskapet i sitt kontaktnät.

Detta är bara några exempel på hur andra använt sociala medier i sin marknadsföring, bara er fantasi begränsar hur ni skulle kunna använda er av det i er verksamhet.

Vilka sociala medier är relevanta?

När ni väl har en tydlig målsättning är det dags att fundera över vilka sociala medier som är bäst lämpade för er. Det finns naturligtvis en mängd faktorer att ta hänsyn till men de två absolut viktigaste är:

Kan ni genomföra de aktiviteter ni vill och kan ni publicera det innehåll ni tänkt er? Vill ni kunna publicera längre inlägg kanske Twitter är uteslutet då det är begränsat till korta uppdateringar. Vill ni kunna göra frekventa uppdateringar kanske LinkedIn inte är rätt för er då det är ett nätverk där publiken väntar sig kvalitet och inte kvantitet.

Vilka nätverk finns er målgrupp på? Här pratar vi inte nödvändigtvis om era kunder utan om de ni vill nå på sociala medier. I fallet inspirationskällan handlade det om att hitta vart designers hämtar inspiration medan det i fallet trygghetsfaktorn handlade om att hitta det nätverk flest potentiella kunder var aktiva inom.

Att vara eller inte vara – på Facebook

Sammanfattningsvis handlar det om att ställa rätt frågor och besvara dem i rätt ordning. Vilket är vårt mål med just vår marknadsföring i sociala medier? Vilka sociala medier ger oss möjlighet att uppfylla detta mål? I vilka av dessa sociala medier når vi vår tilltänkta målgrupp? Har du besvarat dessa frågor har du gett dig själv goda förutsättningar att lyckas.

Hur kommer ni marknadsföra er i sociala medier?

 

 


Kommentarer (0)