• >
  • Nu lanseras Google Analytics 360

Nu lanseras Google Analytics 360

Den 15 april 2016 lanserades betaversionen av Google Analytics 360 Suite för få utvalda företag. Verktyget består av sex olika applikationer som integrerar med varandra.


Google Analytics 360 suite

 

Google Analytics 360
Ett statistikhanteringsverktyg, ny version av Google Analytics Premium (betalversionen av Google Analytics)

Attribution 360
Nya versionen av Adometry. Verktyg för att underlätta fördelning av budget och utvärdering av  resultatet av marknadsföringssatsningar i olika kanaler.

Google Tag Manager 360
Ska vara mer användarvänlig och snabbare än den Google Tag Manager vi är vana vid

Google Audience Center 360
Ett nytt datahanteringsverktyg som användaren kan koppla till AdWords, Doubleclick och andra tredjepartskanaler.

Google Data Studio 360
Ett nytt verktyg för att underlättar för användaren att dela data med visuella rapporter.

Google Optimize 360
Helt nytt verktyg för A/B-testning för att kunna optimera sin webbplats.

Många av våra kunder använder Google Analytics som ett steg att utvärdera sina marknadssatsningar och förstå hur deras potentiella kunder beter sig på nätet. Det krävs dock en hel del av företagen idag i sin strävan att förstå datan som samlas in. Frustrationen att få fram relevant data som man kan agera på är något som vi stött på både en och två gånger i möten med våra kunder. Inte sällan blir utgången av den frustrationen att kunden ser till att utbilda sig i verktyget, just för att man förstår att en av de viktigaste nyckelfaktorerna för att kunna utveckla sin verksamhets kommunikation online ligger i att förstå hur det faktiskt ser ut idag.  

Syftet med Google Analytics 360 är att förenkla för marknadsförare att tolka sin data på ett smidigt och lättöverskådligt sätt samt ta fram statistik som man kan agera på. Det är ju relativt få som väljer att lägga runt miljonen per år för betalversionen av Google Analytics (Premium). Google Analytics Premium har främst varit lämpligt för företag med över 10 miljoner sessioner per månad eller för de som av någon orsak vill äga sin data. Kunder som har Google Analytics Premium idag kommer bli inbjudna att testa betaversionen för de nya verktygen. Än så länge är prislappen för Google Analytics 360 Suite hemlig och likaså datum för när det blir tillgängligt på marknaden.

Kommer Google Analytics 360 Suite lösa företagens svårigheter med att förstå sin data och nu enkelt kunna fatta marknadsstrategiska beslut på den? Än vet vi för lite men visst blir man sugen på att få chansen att testa den… vad blir prislappen för kalaset tro?

Frågan vi ställer oss är, kommer den här nyheten påverka oss som använder gratisversionen av Google Analytics idag? Google har tidigare begränsat funktioner i Google Analytics, vi minns 2011 då vi fortfarande hade tillgång till alla organiska sökord men hur det från en dag till en annan plötsligt stod ”Not provided” och massor av värdefull data blev väldigt mycket svårare att tolka och följa upp. Vi håller ögon och öron öppna för att se hur det artar sig.

Vill du bli bättre på att mäta, utvärdera och agera på Analytics statistikunderlag kontakta oss så hjälper vi dig. 

Torbjörn Noaksson

Digital Strategist & Development Executive

Direktnummer: 0735 – 42 84 98

torbjorn.noaksson@dinwebbstrateg.se

 

 


Kommentarer (0)