• >
  • Google AdWords utökar sina texter!

Google AdWords utökar sina texter!

På Google Performance Summit presenterade Google igår (25:e maj 2016) att de kommer att utöka både rubriker och bekrivningstexter på sina AdWordsannonser. Hur kan det påverka oss?


På Google Performance Summit presenterade Google igår (25:e maj 2016) att de kommer att utöka både rubriker och bekrivningstexter på sina AdWordsannonser. Google har länge testat både små som stora förändringar i sina system och ni kommer säkert ihåg Google senaste förändring i februari 2016, där de helt enkelt tog bort högerspalten med AdWordsannonser i desktopmiljö och ökade upp topp3 till topp4, allt för att göra mer plats för Google Shopping-annonser och efterlikna resultatet ur ett mobilperspektiv. Ett annat test som Google gjort gällande SERPen (Search Engine Result Page) dvs. sökresultatsidan, var att för ca 2 år sedan då de minskade ned titlarna till 55 tecken men ökade samtidigt font-storleken.

Fokus hos Google har sedan en tid tillbaka legat på det mobila användandet och enligt Google själva har just den mobila sökningar ökat med närmare 50 % än exempelvis sökningar på desktop. Även Google Maps kommer få mer fokus kommande period och man ska kunna få bättre synbarhet med sk. ”Promoted Pins” i just kartan som visas.

Ökad klickfrekvens med 20%

Google berättar att i deras tester med de nya annonsformaten så kommer de att kunna ge närmare 20 % ökad klickfrekvens. Givetvis beror det på bransch, synbarhet, konkurrens och andra parametrar som du satt upp i kontot.


Tidigare format på Adwordsannonser

Rubrik: 25 tecken
Textrad 1: 35 tecken
Textrad 2: 35 tecken
VisningsURL: 35 tecken
Slutgiltig webbadress: fritt

 

Nya format på Adwordsannonser

Rubrikrad 1: 30 tecken
Rubrikrad 2: 30 tecken
Textrad: 80 tecken
VisningsURL: borttagen och kommer genereras utifrån domännamnet i din slutgiltiga webbadress
Slutgiltig webbadress: som tidigare

 

Summan av kardemumman är att detta kommer vara ett stort steg för Google då troligen det organiska sökresultatet, dvs. det ”vanliga” träffresultatet, eventuellt kommer hänga med i det breddade snacket. För oss som arbetar med SEO (Sökmotoroptimering) innebär detta att det ge oss än mer tecken/ord att arbeta med och visa för våra tänkta besökare/köpare. Detta är än så länge spekulationer och kommer troligen endast gälla desktop och inte mobil vy, men dock så intressant.


Kommentarer (0)