• >
  • Google My Business- Ge dina kunder möjligheten att hitta dig!

Google My Business- Ge dina kunder möjligheten att hitta dig!


 

Google my business- Ge dina kunder möjligheten att se dig!

Google My Business har nu blivit ännu viktigare

Google genomför förändringar i alla sina olika verktyg och hemsidor regelbundet. Dessa förändringar sker speciellt på platser där man kan se och samla information om företag som t.ex. i Google Sök. Nu senast har de uppdaterat Google Maps med en funktion som kallas ”Fråga & Svar”.  En funktion som säkerligen gör att Google My Business blir en viktigare del i företagens kommunikationsmöjligheter. Men först backar vi tillbaka bandet för att förklara vad Google My Business är för något.

Google My Business är ett verktyg som är helt kostnadsfritt och används av företag och organisationer som vill hantera sina företagsuppgifter och närvaron på Google.

Genom att verifiera sitt företag i My Business kan du på ett enkelt sätt redigera dina verksamhetsuppgifter så som adress, öppettider, telefonnummer och hemsideadress med mera. Det finns ingen anledning för er som företag att inte vara ett verifierat företag på detta nätverk. Ge dina kunder möjligheten att hitta dig! 

Informationen i Google My Business syns på flera olika ställen i så kallade Knowledge Paneler, där ibland i Google Sök och Google Maps, beroende på vilken typ av företag du är syns det olika mycket information om företaget. I följande exempel som visas nedan kan du se en knowledge-panel över ett Hotell till vänster och vår panel som är inom en konsultverksamhet till höger.

Google My business- Knowledge panel

 Genom Google My Business kan man även få insikter och statistik som hjälper dig som företagare att förstå vikten av din närvaro på Google. Några av de insikter du kan se i din My business-sida är bla:  Hur många personer det är som har sökt efter ditt företag organiskt, klickat för att ringa på ditt telefonnummer samt hur många det är som har använt Google Maps för att få vägbeskrivning till din företagsadress. Ge dina kunder möjlighet att skriva recensioner om ditt företag samtidigt som du kan besvara både positiva och negativa recensioner. Nu när du har fått lite mer inblick i varför Google My Business bör vara en viktig central plats för er att arbeta på så skall vi benämna det som gör att My Business blir idag ännu mer viktigare.

Google har gjort en förändring gällande användarvänligheten på My business, du har nu möjlighet att komma ännu närmre besökarna redan i Google Maps och Sök. Genom denna funktion som har lanserats som heter "Fråga & Svar” i mobiltelefonenen.

 Google my business- frågor & svar

Fördelarna med ”Frågor & Svar” är att besökarna inte längre kommer att behöva gå direkt in på er sida för att få reda på snabba fakta om er. Besökaren kan ställa en fråga som exempel:  "Vad är det för klädeskod i er restaurang?" eller "Erbjudes det gratis rundturer om man besöker ert museum?" Efter att besökaren ställt sin fråga kan företagaren gå in i My Business och svara på besökarens frågor. Därefter så skapas det automatiskt en lista med de historiska frågor & svar som besökarna tidigare frågat efter vilket innebär att  senare sökningar efter samma frågor får besökarna möjlighet att gå igenom historiska svar.

Dock finns det begräsningar inom denna funktion. Tjänsten är hittills enbart tillgänglig för mobila enheter som har Android som operativsystem. Utöver det så ställer det högre krav på att du som företagare regelbundet administrerar din sida i My Business och kontrollerar om det har kommit in frågor för att besvarar dem. Skulle du som företag inte inaktivera denna funktion som ligger aktiv under alla my business konton och väljer att inte besvara dessa frågor så kan det bli ett negativt intryck och göra mer skada än nytta.  Men skulle du hantera denna funktion som underlättar för dina besökare har du vunnit både servicekänsla och trovärdighet redan innan de äntrar din webbplats eller ringer dig.

// Hampus Gustafsson


Kommentarer (0)