• >
  • Utnyttja din Facebooksidas fullständiga potential!

Utnyttja din Facebooksidas fullständiga potential!


Med över 1,871 miljarder aktiva besökare på Facebook månatligen är det inte konstigt att det attraherar många företag att finnas där med sitt varumärke. Men det finns också de företag därute som inte riktigt vet hur man ska optimera sin profil för att attrahera sin målgrupp. Med dessa enkla tips får du medel att tillämpa direkt för att få ut det mesta av din Facebooksida! 

sociala medier är bara en fas?

1. Bilder och Album

Tänk dig att din sida ska återspegla och följa en röd tråd, Förmodligen vill du att din målgrupp ska känna igen sig vare sig de besöker din företagssida på Facebook eller din hemsida. Man kan kalla sociala medier en utsträckt högerhand som kompletterar det som inte får plats eller på något vis personifiera ditt företag i de sociala kanalerna.

-  Du kan visa bilder bakom kulisserna- på era anställda- evenemang låt besökare få lära känna dig lite närmare, visa dem att du finns och gör det personligt. Ingen vill prata med en anonym person bakom en datorskärm. När du delar upp dina bilder är det enklare både för er och för era besökare som tittar på de bilder som publicerats när de finns intressant album sorterae efter händelse.

 Facebook-album på företagssidan

2. Video

Videor som laddas upp till Facebook, och inte är inbäddade från YouTube, kan till exempel läggas i spellistor.

-          Du kan visa nya produktfunktioner, instruktioner, en videoserie bakom kulisserna mm.

-          Du kan implementera din reklamfilm, evenemangsfilmer i Facebook-headern istället för den vanliga stillbilden som syns längst upp på din företagssida. Obs tänk på att Facebook spelar upp filmen automatiskt ljudlöst om man inte aktivt aktiverar ljudet själv.

Se exempel nedan:

Helpa.se

https://www.facebook.com/helpa.se/

Liserberg.se

https://www.facebook.com/liseberg.se/

3. Testa Call to action knappen

Uppmaningsknappen som du hittar längst ner till höger på din Facebook-header.

Du bör analyser och utvärdera för att se att din CTA- fungerar som du tänkt, för att kunna optimera din CTA på bästa möjliga sätt.

-          Om du har du en pågående kampanj eller något specifikt erbjudande kopplat till företaget? Då kan du testa att integrera Facebook-headern. Använd en person i företaget som pekar på CTA- knappen i din still bild, använda text i stillbilden som kompletterar din CTA-knapp. Var kreativ och hitta något som lockar och engagerar era besökare att klicka på din länk.

Knappar att börja testa kan vara "Se video", "Köp nu" och "Ring oss" med mera.

Se exempel på hur du kan vara kreativ med din header-bild nedan:

din webbstrateg omslagsbild facebook

Pizza erbjudande till kund facebook header

nyheter- mode- facebook header

4. Promota erbjudanden.

Ge folk en anledning att komma tillbaka till din Facebook-sida, engagera din målgrupp och få dom att bli delaktiga. Ex Be kunderna dela med sig om sin upplevelse eller köpta produkt, rabatt och andra exklusiva erbjudanden ex. gilla oss på Facebook och få 10 % rabatt på ett köp i vår webshop, butik, ställ frågor som du kan dra nytta av i din verksamhet från din målgrupp, låt dem tycka till, recensera eller producera informativt innehåll som engagerar just din målgrupp.

5. Anordna en tävling!

Locka nya personer till din sida och tillåt dom engagera och påverka flödet. På Facebook föredrar människor att bli underhållna av varierande slag. Här kan man vara kreativ, hämta inspiration från målgruppens intressen mm. Du kan publicera ett roligt foto, skapa en följetång eller köra en bildtävling som lockar fansen att vara aktiva och engagera sig direkt i ditt nyhetsflöde. Tävlingar behöver inte nödvändigtvis resultera i någon vinst av ekonomiskt värde. Du kan tom. Vända på bladet och presentera det bästa fotot som en shout out.

Glöm inte bort att Facebook har särskilda regler för hur man ska arrangera en tävling

Är du osäker på vad som gäller kan du läsa facebooks regler här:

https://www.facebook.com/page_guidelines.php

Vill du veta mer om Lotteriinspektionen och skillnaden mellan Lotteri och tävling gör du det här :

https://www.lotteriinspektionen.se/globalassets/dokument/informationsdokument/kommunala-lotterihandlaggare/skillnaden-mellan-lotteri-och-tavling.pdf

6.  integrerar med andra Facebook-sidor.

Kommentera som din sida på andra företags sidor och "som" sidor av dina anställda, exempel på sidor som du har lokal anknytig till, en fysisk plats, företag du samarbetar med eller företag vars tjänster eller produkter du använder. Gillade eller taggade sidor kommer troligen nämna eller gilla din sida i gengäld. Alla sidor du gillar med din egen sida kan visas på vänster sida som vertikal flik. Ett bra komplement om du som företag driver flera företag inom samma bolag. 

7. Fira era milstolpar!

Låt dina följare veta vad som händer på ditt företag. Låt dom bli delaktiga och uppmärksammade med era viktigaste milstolpar. Ex. När företaget grundades.  Använd datan från Facebook Insights/ Analytics och posta uppdateringar över vilka geografiska regioner nya/återkommande följare kommer ifrån. Det ökar chansen att dessa följare känner sig uppmärksammade i ditt nyhetsflöde och kommer förmodligen klicka på eller kommentera ditt inlägg, vilket resulterar att i ditt inlägg dyker upp i deras tidslinjer och förmodligen lockar till sig andra följare till din sida.

8. Visa andra sociala medier sidor.

Facebook-affärssidor är ett effektivt sätt att visa sidor och profiler på andra sociala medier. Lägg till Instagram, Pinterest, Twitter och andra flikar på din Facebook-sida för att ge potentiella kunder och följare möjligheten att se eran aktivitet i andra kanaler. Kanske har ni olika strategier för varje kanal?  varierande innehåll på respektive kanal? förklara vad dom får om de följer er på en annan plattform. ex. anordna ett webinar och tillåt följarna att följa dig live direkt från youtube. 

Här ovan har du 8 olika tips om hur du kan nyttja din facebooksida till sin fulla potential!

Nyfiken på att veta mer? Glöm inte att följa oss i sociala medier eller varför inte boka ett förutsättningslöst möte?Där vi tillsammans kan diskutera dina digitala utmaningar och möjligheter. kontakta oss här

// Ida Seidemar


Kommentarer (0)