• >
  • Vi har en del att prata om, om du kunde föregå dina kunder online, vad skulle du göra då?

Vi har en del att prata om, om du kunde föregå dina kunder online, vad skulle du göra då?


Har du någon gång ställt dig frågan hur du kan utveckla din digitala marknadsföring men vet inte riktigt hur? I denna artikel kommer vi att gå igenom lite olika verktyg för hur du kan gräva djupare bland spindlar och sökord. Här får du tipsen på hur du kan nyttja den information du får till att utveckla din digitala marknadsföring till att övervaka dina konkurrenters aktivitet.

Som vi alla redan är bekanta med är SEOs huvudsyfte att öka antalet nya besökare samtidigt som du arbetar mot att behålla kvaliteten i det organiska sökfältet som ska driva trafik till din hemsida, blogg eller nyhetsarkiv. Som vi nämnt i tidigare artiklar så går SEO och digital marknadsföring hand i hand, därför är det inte helt främmande att du ska nyttja dina insikter med hjälp av SEO för att optimera bättre innehåll på webben och sociala medier oavsett om det är nyhetsartiklar som ska produceras, skapa annonser eller utveckla nya funktioner på webbplatsen utifrån din målgrupps beteenden och olika drivkrafter. Men utan rätt verktyg är det inte lätt att veta hur man skall gå tillväga.

Därför har vi sammanställt en lista nedan med olika verktyg och metoder för att utveckla din digitala närvaro på webben.

 

Sökordsanalys

Sökordsanalysen är den absolut viktigaste del i din digitala marknadsföring, där du undersöker relevanta och kvalitativa sökfrågor som söks på utifrån din branschs produkt/tjänsteområde. Sökord som hjälper dina besökare att hitta dig ute på webben när de söker eller letar efter information.

Till din hjälp när du genomför en sökordsanalys kan du använda keywordplanner, som hjälper dig att hitta de sökord och nya sökordsmönster som är relevanta för just din verksamhet.  

Har du inte gjort någon sökordsanalys? Klicka här för att komma igång:

http://dinwebbstrateg.se/blogg/2017/08/14/har-du-gjort-en-sokordsanalys/

 

Search concole- Med hjälp av search concole kan du se till att Google indexerar din sida korrekt och hitta vilka sökordstermer som besökarna ändvänt sig av genom att klicka sig vidare till hemsidan. Du kan också analysera klick från Google sök, se varningar och kritiska fel eller problem och testa innehållets läsbarhet.

https://www.google.com/webmasters/tools/home?hl=sv

 

ADWords- Med hjälp av ADWords kan du utforma annonser till olika typer av sökord som hjälper dig att hitta nya potentiella kunder som är ute efter precis det du erbjuder samtidigt som du också får en del av de söktermer som har sökts på representeras i de rapporter du får ut i Google Analytics och Google ADWords.

https://www.google.se/adwords

 

Sökfältet- Ett enkelt sätt att hitta olika typer av sökordstermer som Google själva visar som förslag i sök:

 

Spåra SERP-rankningar och analysera dina konkurrenter?

Ahrefs, som är ett populärt verktyg med olika funktioner som kan hjälpa dig att få övergripande koll på vad som sker i din bransch, möjlighet att förbättra din söktrafik, omvärldsbevakning av dina konkurrenter. Verktyget ger dig många fördelaktiga insikter och möjlighet till att spana på dina konkurrenter, identifiering av sökord som konkurrenterna rankar på och ger dig indikationer på vad du behöver göra för att överträffa dem. Verktyget tillåter dig att upptäcka den mest digitala informationen om ett specifikt ämne i din bransch som lockar tillbaka länkar och social aktivitet som du givetvis kan utnyttja på ett effektivt sätt. Genom att studera konkurrenters bakåtlänkar kan ge dig tips om att skapa sidor för att ge dig större synlighet inom just detta ämne, verktyget meddelar dig även när någon gör omnämningar om dem.

Long Tail Pro

Long Tail Pro är ett fantastiskt verktyg för dig som vill upptäcka "long tail terms" där du får information om högkonverterade sökord där det inte finns så mycket konkurrens kring, vilket ger dig automatiskt ett försprång till dina konkurrenter.

https://longtailpro.com/

 

SEO Quake

Ett verktyg som hjälper dig att analysera vilken hemsida som helst med hjälp av bara din webbläsare.

Få detaljer som både interna och länka på en webbsida, webbadresser, ankartexter, sökord, upptäck och identifiera optimeringsproblem på din sida, jämför flera webbadresser med olika parametrar.

Du kan även välja att exportera och få en dynamisk, fullt justerbar rapport direkt ner till din dator.

https://www.seoquake.com/index.html

Moz

Är ett verktyg som håller koll på den tekniska hälsan för din webbplats. Den kan upptäcka brutna länkar, inlänkar, bilder och följa olika typer av tekniska parametrar bakom så som h1:or, metataggar. Ett tekniskt system som hjälper dig att öka din synbarhet på sökmotorer.

https://moz.com/

Hotjar

Ett system som du installerar med hjälp av ett javascript som läser av musrörelsen hur dina besökare rör sig på hemsidan, genom denna typ av analys så kan du optimera innehållet/struktur och öka din förståelse för hur besökarna navigerar på din hemsida.

https://www.hotjar.com/heatmaps

Genom att arbeta med ON-Page SEO ska du givetvis se till att alla de tekniska delarna finns på plats på din hemsida ex. genom att ha genomtänkta URL er, en bra struktur, se över laddningstider och svarskoder, sitemaps och robots.txt mm. innan du börjar producerar och fokuserar på att skapa innehåll till din webbplats.  När de tekniska delarna är på plats är det dags att skapa en sökordslista för varje kategorisida som ska rankas med dessa sökord. Sökorden ska exempelvis finnas med i titlar, metabeskrivnigar, alt-texter på bilder samt innehållet på din webbplats. Det är också viktigt att jobba med internlänkar. Sökrobotar letar alltid efter nytt innehåll och även de gamla sidorna som har uppdaterats. Genom att ha en väl genomtänkt struktur på sin webbplats blir det även enklare för sökrobotar att söka igenom ditt innehåll.

Visst finns det fler metoder som kan hjälpa dig identifiera betydelsefulla sökord till din webbplats

-          Gå till brottsplatsen och fråga dina kunder, vänner, kollegor vad de använder för typ av sökordsfraser när de ska beställa en specifik produkt eller tjänst i Google sök

-           Fundera ut olika synonymer som hör till din bransch. I folkmun kan tjänsten kallas något och i fackmun något helt annat.

-          Lägg gärna till sökfraser som också är köprelaterade ex köpa, handla, online i dina sökordstermer när det kommer till adwordsannonsering. 

                                                                                                                                                                                                                                       Med mera.....

 

 

// Ida Seidemar

 


Kommentarer (0)