• >
  • Starta julhandeln med Black Friday!

Starta julhandeln med Black Friday!


Visste du att under förra årets Black Friday slog svenskarna shoppingrekord!?

Jämfört med en vanlig fredag i november var det flera produktkategorier som tiodubblade sin försäljning, som exempelvis smycken, elektronik och leksaker. Detta kan vara ett tecken på att många faktiskt passade på att köpa sina julklappar online redan under den stora readagen Black Friday. Åldrarna som dominerade var mellan 26-45 år och en stor andel av köparna var kvinnor.

Så hur såg julhandeln ut år 2016?

  • En tredjedel (33 %) av alla svenskar handlade minst hälften av alla julklapparna online.

           - Julhandeln på nätet ökar kraftigt och vi handlar fler gånger men för lägre belopp per gång.

  • 25 % av de svenska konsumenterna utnyttjade Click & Collect-konceptet.
  • E-handel ökade med 28 procent under tredje kvartalet jämfört med motsvarande period 2015.- räknat från den stora readagen ”Black Friday” fr 25 november tom 24/12
  • De mest e-handlade varorna under perioden var kläder och skor (35 procent e-handlade mode i snitt per månad under Q3 2016) respektive mediaprodukter (28 procent e-handlade media i snitt per månad).
  • Allt fler använder mobiltelefoner inför eller under ett köp.

Top 10 varor Q4 under 2016 Bild från E-barometern

 I år spås det att julhandel kommer att slå rekord igen och man förväntar sig att var tredje julklapp kommer att handlas på nätet. Anledningen till ökningen kan vara enkelheten och bekvämligheten än att stå i kö mitt ibland lika stressade människor under julhandeln och väljer därför att i lugn och ro klicka hem sina julklappar på nätet.

Med lite planering och strategi för hur du ska anpassa din marknadsföring digitalt inför årets mest hektiska månad kan ditt resultat bli mycket positivt. Så vi hoppas att ni förbereder er för att kommunicera med era målgrupper genom olika aktiviteter i er marknadsföring.

Top 10 varor Q3 2017 från E-barometern

 24 % handlade med mobilen i snitt per månad under Q3 2017. Det här kommer era kunder göra under årets julhandel i jakten på julklappar.

 För mer statistik inför årets julhandel ladda ner E-barometern

 https://www.postnord.se/e-barometern?aliId=16574738


För att hjälpa dig på traven har vi sammanställt lite tips om olika marknadsförings idéer som du kan tillämpa för din verksamhet i dessa juletider.

 Alla verksamheter har inte produkter som specifikt förknippas med julklappar eller julhandeln, en du kan utnyttja de ökningar av sökvolymer som sker online i samband med julhandeln. Nu finns möjligheten att rea ut delar av lagret och ta ny fart inför kommande år. 

 Ställ dig frågorna:

Vad kan du lyfta fram?

Hur kan du göra för att öka intresset för det du erbjuder i form av produkter eller tjänster? 

 

Exempel:

"Ge bort ett abonnemang i jul"

"Inte nöjd med din julklapp? Vi hjälper dig att byta den mot något bättre"

"Unna dig själv en julklapp”

”Ta det lugnt i jul, vi städar åt dig”

”X dagar till jul ”

 

Webbplatsanpassning inför julhandeln 2017

Fysiska butiker julskyltar för att öka försäljningen av sina varor och paketerar produkter för att skapa den "perfekta" julklappen. Tänk på att applicera detta på din webbplats genom att till viss del ändra designen, skapa julinspirerade banners eller lyfta fram julklappstips, kampanjsidor och informationsrutor som har koppling till julhandeln. 

Var tydlig med att informera om vad som gäller under julhandeln, lägg informationen även på undersidor. Många är duktiga på att skapa en informativ startsida, men glömmer att många besökare hamnar direkt på undersidor.

 

Exempel på information som bör visas tydligt för att öka avslutsfrekvensen och skapa trygghet hos kunden: 

  1. Med Black Friday runt hörnet, kan du med fördel använda tidskänsliga erbjudanden som gör att kunden blir mer benägna att köpa- Stå inte utanför och tappa dina marknadsandelar ge dig in i festen!
  2. Att erbjuda kunderna snabba leveranser är alltid bra men nu under julhandeln är det extra viktigt. Lyft fram leveranstiderna redan på första sidan. Många kunder känner sig nämligen tveksamma till om de hinner få sin produkt hem i tid till julklappsöppningen. Ange alltid senaste datum för att ni ska kunna garantera leverans innan julafton.
  3. Erbjud paketinslagning för bekvämlighetens skull.
  4. Fri frakt
  5. Öppet köp fram till den X januari 
  6. Bytesrätt fram till den X januari 
  7. Köp nu betala i januari 
  8. Placera rabattkoderna rätt, Den som har en kod ska lätt kunna förstå var och när den ska anges. Samtidigt visar flera undersökningar att kunderna kan avbryta sin köpprocess när de möts av en ruta med ordet ”rabattkod”. De känner att de missar möjligheten till rabatt och googlar för att hitta en aktuell kod för att ta del av erbjudandet.

Onlinetävling eller kanske en julkalender?

Jultider är ett bra tillfälle att arbeta med tävlingar via webbplatsen, Facebook eller Instagram, antingen genom en tävlingsapplikation eller en julkalenderapplikation. Genom att skapa en tävling engagerar du både dina befintliga och nya potentiella kunder samt stärker varumärket. En väl genomtänkt tävling/julkalender kan ge en bra spridningseffekt, särskilt via sociala medier. 

Att skapa en digital adventskalender med dagliga erbjudanden är ett av de mer avancerade knepen för att locka till sig julshoppande konsumenter. Det kan även vara otroligt effektivt.  Ny lucka varje dag med unika erbjudanden som släpps varje dag som också kan göra att du lockar tillbaka dina kunder till ditt företag för att se när det finns passande rabatter. Blanda gärna rabatter med erbjudanden och tävlingar ett effektivt marknadsföringssätt som snabbt kan spridas och delas med ett stort antal personer. Om du anordnar en tävling/julkalender så är det viktigt att annonsera och lyfta fram den digitalt också. Du kan använda Sök eller Bildannonsering via AdWords, eller annonsera på Facebook. Du kan även lyfta fram det i ett nyhetsbrev.

 

Fundera på vad du vill att en besökare ska göra för att delta i en tävling: 

- Det bästa julklappsrimmet

- Motivera varför du/en vän förtjänar en fin julklapp i år?   

- Hur många tomtar gömmer sig på bilden? 

- Dela med sig av en bild via ett annat socialt nätverk t.ex. Instagram. Ett utmärkt sätt att koppla ihop olika medier.

 Vad kan deltagarna vinna? En produkt, en resa, presentkort? Se till att vinsterna är anpassade till dina målgrupper. 

 

Era potentiella kunder använder flera kanaler, gör du det?

 Vill du ha mer idéer och strategi kring din marknadsföring inför årets julklappsjakt? Hör av dig så hjälper vi dig att forma ett koncept!

Kontakta oss här


Kommentarer (0)