VIDAREUTBILDA DIG TILL DIGITALA ANALYTIKER

Riktar sig till dig som kommer att jobba med att utvärdera och analysera både ditt arbete som ditt teams arbete. Verktyget vi jobbar med kommer att vara Google Analytics

Digital analytiker, utbildning i statistik och analytics

Kurs: Digital Analytiker (Lär dig Google Analytics)

Kursstart: 15:e april Anmäl Senast 10:e April. Innehåller 6 st lektioner á 3h/gång.
Kurstillfällen: 15/4,  25/4,   2/5,   9/5,   16/5,   28/5
Tid: kl. 09:00-12:00
Kursavgift: 12 000 kr per person
Plats: Nässjöakademin, Framtidsvägen 1, Nässjö eller hos Din Webbstrateg Syrgasvägen 3, 55317 Jönköping
Anmälan: Fyll i formuläret















Utbildningen är teoretisk med övningar, föreläsningar och gruppstudier. Utbildningen innehåller statistikframtagning, statistikverktygshantering, skapade av rapporter, tekniska inställningar i Google Analytics samt stöd för certifiering av verktyget med lärarledd tid.

Kursen Digital Analytiker kommer att gå igenom olika analysverktyg men kommer att fokusera på Google Analytics där vi även kommer avsluta utbildningen med en certifiering. Man lär sig att navigera och använda statistikverktyg för att   få   insikter   i hur man bäst   går  vidare  med utvecklingen  av  en digital plattform och även hur man utvecklar trafiken till plattformen. Man får teoretisk och praktisk kunskap i hur man utvärderar vad olika digitala kanaler genererar i form av omvandlingar. I utbildningen kommer man även att kunna ta fram mätplan, fatta affärskritiska beslut, lära sig identifiera försäljningsprocessen utifrån kundresan, konfigurera Google analytics med mätbara mål, eventtracking, förstå USER-ID, Google tagmanager och Search consol som är andra verktyg för att mäta och analysera trafik på och utanför sidan. Utbildningen kommer även innefatta förståelse och kunskaper om hur man analyserar indirekta och direkta konverteringar. Viktigt för industriella verksamheter, kommuner etc men också för E-handel. Ni som inte driver en E-handel kommer även att få lära er hur man sätter och jobbar med mätbara mål på webbplatser som ”säljer information”.. Ni som driver rena E-handel kommer att få kunskap och förståelse i hur man konfigurerar e-comercescript samt får det att fungera. Hur man räknar ut ROI och ROAS.
Sen kanske det viktigaste, framtagning av underlag till Styrelse/ledning som går att fatta beslut på.

Efter avslutad utbildning tilldelas deltagaren med ett diplom.

KURSINNEHÅLL

  • Kunna skapa en digital marknadsplan med tillhörande strategi utifrån framtagen statistik
  • Kunna skapa en plan för digitala förbättringsåtgärder, utifrån statistik från Google Analytics, SEO MOZ, samt Google search consol
  • Kunna använda prospekthanteringsverktyg som en del av den interna försäljningsstrategin på ett företag.
  • Kunna genomföra studier för att under kursen kunna ta en Google Analytics Qualified
  • Kunna ta fram statistik och utvärdera resultat från Google Search Consol , Google analytics, SEO MOZ
  • Kunna förstå och hantera USER-ID (spårning vid inloggat läge)
  • Kunna skapa eventspårning
  • Kunna lägga upp mätbara mål och eventspårning med och utan värde
  • Kunna hantera URL builder för ex spårning av nyhetsbrev
  • Kunna förklara förkortningar som CTR, ROAS, ROI, CPC, Avisningsfrekvens, Utgång, Sessioner, Coockies, Referel, Direct, organic, paid etc som är viktiga att förstå skillnad för att kunna agera på framtagna rapporter. Att kunna förstå och analysera rätt är A och O.
  • Kunna hantera A/B test i Google analytics
  • Kunna förstå Google 360 suit, om, när och hur det skall användas
  • Kunna vilka de främsta licenserade analysverktyg som finns på marknaden allt från analys av alla trafikkällor till vilka man använder när man analyserar ex Sociala medier

 

---

Kurslärare

Torbjörn Noaksson

Torbjörn har varit lärare inom digital marknadsföring och digital transformation sedan 2013 och har varit runt på flertalet skolor som IHM Business School i Göteborg, Sälj- & Marknadshögskolan i Göteborg och Nässjöakademin i Nässjö

Utbildat inom YH sedan 2013 inom:
Digitalisering/Digital Transformation
Sökmotoroptimering
Sökannonsering
Statistikverktyg, Google Analytics
E-handel
Affärsmannaskap
Webbanalyser
E-handelslogistik