Google Analytics: Grundläggande

Företagsanpassad utbildning

Utbildningen är teoretisk med föreläsningar, övningar och egenstudier. Utbildningen innehåller statistikframtagning, statistikverktygshantering, skapade av rapporter samt tekniska inställningar i Google Analytics.

2-DAGARS UTBILDNING INOM GOOGLE ANALYTICS

Digital analytiker, utbildning i statistik och analytics

Omfattning: 2 dagar

Tid: kl 09.00-16.00.

Avgift: 10.000 kr (exkl moms) per dag inkl. fika och lunch

Plats: Hos oss, Syrgasvägen 3, 553 02 Jönköping  eller Hos dig (resekostnader tillkommer)
Anmälan: Anmäl via formuläret ned så kontaktar vi dig (OBS ej bindande).

---

Att synas är viktigt, men att analysera sin målgrupp och anpassa åtgärder utefter data är kanske ännu viktigare för företag.

FÖR VEM?

Utbildningen är till för dig antingen är nybörjare eller precis blivit tilldelad denna tjänst på ditt företag och vill lära dig mer hur man strukturerar, skapar mål, hanterar målgrupper och rapporter samt skapar relevanta mätplaner.

Man lär sig att navigera och använda statistikverktyg för att   få   insikter   i hur man bäst   går  vidare  med utvecklingen  av  en digital plattform och även hur man utvecklar trafiken till plattformen.

Man får teoretisk och praktisk kunskap i hur man utvärderar vad olika digitala kanaler genererar i form av omvandlingar. I utbildningen kommer man även att kunna ta fram mätplan, fatta affärskritiska beslut, lära sig identifiera försäljningsprocessen utifrån kundresan, konfigurera Google analytics med mätbara mål, eventtracking, förstå USER-ID, Google Tag Manager och Search Consol som är andra verktyg för att mäta och analysera trafik på och utanför sidan.

Utbildningen kommer även innefatta förståelse och kunskaper om hur man analyserar indirekta och direkta konverteringar. Viktigt för industriella verksamheter, kommuner etc men också för E-handel. Ni som inte driver en E-handel kommer även att få lära er hur man sätter och jobbar med mätbara mål på webbplatser som ”säljer information”.

UTBILDNINGSINNEHÅLL

DAG 1 & 2: Grundläggande 

  • Kunna skapa en enklare digital marknadsplan och omsätta den i rapporter
  • Kunna skapa eventspårning
  • Kunna lägga upp mätbara mål och eventspårning med och utan värde
  • Kunna hantera URL builder för ex spårning av nyhetsbrev
  • Kunna förklara förkortningar som CTR, ROAS, ROI, CPC,
  • Avisningsfrekvens, Utgång, Sessioner, Coockies, Referral, Direct, organic, paid etc som är viktiga att förstå skillnad för att kunna agera på framtagna rapporter. Att kunna förstå och analysera rätt är A och O.
  • Kunna använda prospekthanteringsverktyg som en del av den interna försäljningsstrategin på ett företag.
  • Kunna ta fram statistik och utvärdera resultat från Google Search Console, Google analytics, SEO MOZ
  • Kunna förstå och enklare hantera USER-ID (spårning vid inloggat läge)
  • Kunna hantera A/B test i Google analytics

INTRESSEANMÄLAN för utbildningen















Kurslärare

Torbjörn Noaksson

Torbjörn jobbar med digital affärsutveckling sedan år 2006 och är informationsteknolog i grund och botten. Torbjörn har sedan flera år jobbat med att utbilda både företag och studerande på yrkeshögskolor inom digitalisering bl.a. på IHM business school och Nässjöakademin.

 

"Torbjörn är fantastiskt engagerande och rolig att lyssna på. Han gör ämnet lätt och får oss att blomma genom att reflektera och diskutera."
- John Ekeblad, tidigare studerande

Torbjörn har utbildat på Yrkeshögskola sedan 2013 inom:
Digitalisering/Digital Transformation
Sökmotoroptimering
Sökannonsering
Statistikverktyg, Google Analytics
E-handel
Affärsmannaskap
Webbanalyser
E-handelslogistik