1 ELLER 2 DAGARS UTBILDNING INOM SEO (SÖKMOTOROPTIMERING)

Omfattning: 1 eller 2 dagar

Tid: kl 09.00-16.00.

Avgift: 10.000 kr (exkl moms) per dag inkl. fika och lunch

Plats: Hos oss, Syrgasvägen 3, 553 02 Jönköping  eller Hos dig (resekostnader tillkommer)
Anmälan: Anmäl via formuläret ned så kontaktar vi dig (OBS ej bindande).

---

FÖR VEM?

Utbildningen är till för dig som är nyfiken på de nya förutsättningarna att lyckas med digital affärsutveckling. E-handeln växer allt mer, påverkar alla led från produktion till försäljning och har lett till att kraven på flexibilitet, kundanpassning och innovation har ökat. E-handel är snart inte bara förknippat med att sälja produkter och tjänster på nätet utan är på väg att bli ett begrepp som alla företag oavsett bransch måste bli medvetna om.

Vi vill öka kunskapen om hur du kan jobba för digital utveckling på ett långsiktigt och hållbart sätt. Men också ge verktygen för att du ska bli mer effektiv och trygg i ditt arbete med att göra din digitala plattform framgångsrik och en naturlig del av verksamheten.

Det spelar ingen roll om du är ett tjänsteföretag och informerar på din hemsida eller om du är en ren e-handel där du säljer dina produkter direkt. SEO-grundläggande utbildning är en utbildning för dig som är nyfiken på de nya förutsättningarna att lyckas med digital affärsutveckling och synas för rätt målgrupp.

Utbildningsinnehåll

DAG 1: Grundläggande 

  • Vad är grundelementen inom HTML?
  • Vad är grunden inom SEO (SEO-Basic, title, H1)?
  • Relevans & Struktur
  • Mätplaner & Målgrupper
  • Workshop med er webbplats om ovan (skriva för webben)

DAG 2: Djupare och mer tekniskt SEO

  • Språk
  • Canonical
  • Sitemap,Robots.txt
  • Off-page (fokus Sociala Kanaler)
  • Workshop med er webbplats om ovan

 

Ibland hinner vi faktiskt med båda dagarna under en och samma dag. Tempot och mängden workshop avgör ni. Ingen än vi på Din Webbstrateg blir glada om vi kommer framåt snabbare. Då kan vi fokusera mer på att driva rätt trafik.

Intresserad av utbildningen?

[vc_row parallax_bg="true" css=".vc_custom_1537532918386{background-position: center !important;background-repeat: no-repeat !important;background-size: cover !important;}"][vc_column][rev_slider_vc alias="uppdragsutbildningar"][vc_empty_space][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_row_inner][vc_column_inner width="3/4"][vc_column_text]

UTBILDNING INOM SÖKMOTOROPTIMERING

[/vc_column_text][/vc_column_inner][vc_column_inner width="1/4"][/vc_column_inner][/vc_row_inner][vc_empty_space][vc_row_inner][vc_column_inner width="2/6"][vc_single_image image="1824" img_size="full"][/vc_column_inner][vc_column_inner width="4/6"][vc_column_text]

Kurs: SEO EXPERT

Kursstart: 15:e Maj Anmäl Senast 13:e maj. Innehåller 10 st, 4 h/gång.
Kurstillfällen: 15/5, 22/5, 29/5, 5/6,  och 21/8, 28/8, 4/9, 11/9, 18/9, 25/9.
Tid: kl 08:00 - 12:00
Kursavgift: 17000 kr per person
Plats: Din Webbstrateg, Syrgasvägen 3, 55317 Jönköping
Anmälan: Fyll i formuläret. Hör du inte av oss på 24 h, maila direkt till helena@dinwebbstrateg.se[/vc_column_text][/vc_column_inner][vc_column_inner]















[vc_empty_space][/vc_column_inner][vc_column_inner width="1/2"][vc_column_text]För vem? För anställda på företag, myndigheter, organisationer och kommuner som i dag jobbar helt eller delvis med digital affärsutveckling och/eller kommunikation.

OBS!
I höstas hade vi en sk del 1, inför denna start sätter vi ihop samtliga delar därav att det kommunicerat del 1,2,3 i vissa kanaler. För mer information, hör av er till hk@dinwebbstrateg.se el tel:0761-626967

SEO – sökmotoroptimering

Bli ett digitalt proffs och skapa förutsättningar för att utveckla den digitala närvaron. Du får grunden till digital strategi för att sticka ut, skilja er från konkurrenterna och utveckla digitala plattformar för just era mål. Start i augusti.

För vem? För anställda på företag, myndigheter, organisationer och kommuner som i dag jobbar helt eller delvis med digital affärsutveckling och/eller kommunikation.

Vi erbjuder företagsanpassad utbildning i sökmotoroptimering (SEO) i sammanlagt tre steg. Detta är steg 1 och påbyggnadskurser kommer att erbjudas efter avslutad kurs.

Går du alla tre steg blir du expert på SEO vilket innebär kunskap i statistikframtagning, verktygshantering, placeringsrapporter, webbcopy, SEO-strategiarbete och SEO-teknik samt skriva för webben.

Mål, Du kommer lära dig både teoretiskt och praktiskt hur du ska arbeta, analysera och förbättra resultatet för att få verksamhetens webbplats att prestera optimalt på sökmotorer.

Sökmotoroptimering handlar dels om teknik, men även till stor del om kommunikation, struktur och strategier. Du får verktyg och kunskap för att kunna leda ett internt eller externt SEO-projekt, samt utvärdera kvalitén på arbetet som genomförs. Du kommer även få en förståelse för content marketing.

  • Kunna ta fram en kravställning för ett internt/externt SEO projekt
  • Kunna ta fram en sökordsanalys som ska ligga till grund för sitt marknadsföringsarbete
  • Kunna optimera keystrukturen: Meta Data, Titel, beskrivning, texter, alt-text
  • Kunna redogöra för begreppen internlänkning och extern länkstrategi
  • Kunna förklara och förstå de viktigaste tekniska förutsättningarna för att en webbplats ska kommunicera med sökmotorer
  • Kunna analysera en webbplats och genom det förstå hur väl optimerad den specifika webbplatsen är.
  • Kunna skriva för besökaren och sökmotorn
  • Kunna ta fram en mätplan och applicera mätbara mål
  • Kunna konfigurera Google analytics och tillämpa Search consol
  • Kunna fatta affärskritiska beslut i syfte till utveckling
  • Kunna ta fram en nulägesanalys och konkretisera åtgärder med prioriteringsordning
  • Kunna förstå och utveckla A/B tester
  • Kunna ta fram underlag i Datastudio

Efter avslutad utbildning i Juni blir du diplomerad. (Du behöver ha tentat av alla 3 utbildningsomgångar för att kunna bli Diplomerad). 

Upplägg Utbildningen är teoretisk med övningar, föreläsningar och självstudier. Du får verktygen och processen för hur du arbetar med med sökmotoroptimering. Du har möjligheten att arbeta konkret med ett eget case och skapa en strategi för att nå just era mål.

[/vc_column_text][/vc_column_inner][vc_column_inner width="1/2"][vc_column_text]

KURSINNEHÅLL

Inkl: Introduktion från Del 1 i höstas (år 2018).

Lokal och Nationell SEO

Del 1: Företagsledaren.

  • Vad innebär det att jobba med lokal / nationell SEO?
  • Vad innebär det i resurskrav och kunskapskrav?
  • Hur ser visionen ut i bolaget och hur påverkar den min SEO satsning?
  • Checklista inför arbete med lokal & nationell SEO

Del 2: Teknikern.

  • Finns grunderna i SEO på plats på hemsidan?
  • Har du en SEO vänlig URL struktur?
  • Varför spelar URL strukturen roll?
  • Har du rätt content för lokal & nationell SEO?
  • Vilka meta taggar måste man tänka på?
  • Checklista för att implementera lokal & nationell SEO.

Del 3: Analytikern.

  • Hur analyserar man effekten av sin SEO satsning?
  • Hur fortsätter man att analysera sin hemsida?
  • Hur optimerar man sin hemsida för den lokala marknaden?
  • Checklista för att analysera lokal & nationell SEO.

Internationell SEO

Del 1: Företagsledaren

  • Är du redo att bli internationell?
  • Har du gjort din för analys för att motivera satsningen?
  • Är bolaget moget för en internationalisering?
  • Vad innebär det i resurskrav och kunskapskrav?
  • Har du sett över infrastrukturen i bolaget?
  • Kommer mina system klara av satsningen?
  • Behöver man skydda sig vid internationell SEO?
  • Hur bedömer Google den geografiska platsen för hemsidan?
  • Finns det undantag?
  • Måste jag tänka på andra sökmotorer än Google?
  • Checklista inför internationell SEO satsning.
  • Del 2: Teknikern
  • Finns grunderna i SEO på plats på hemsidan?
  • De tre primära sätten att jobba på vid internationell SEO
  • Subdomän
  • Subkataloger
  • ccTLD
  • Har du en SEO vänlig URL struktur?
  • Varför spelar URL strukturen roll?
  • Vad innebär internationell SEO för content på hemsidan?
  • Vilka meta taggar måste man tänka på?
  • Checklista för att implementera internationell SEO.
  • Del 3: Analytikern
  • Hur analyserar man effekten av sin internationell SEO satsning?
  • Hur fortsätter man att analysera sin hemsida?
  • Hur optimerar man sin hemsida för den lokala marknaden?
  • Checklista för att analysera internationell SEO.

Utbildningen är framtagen och ägs av  Din webbstrateg i Skandinavien AB som är specialister på Digital affärsutveckling. Det är både Din Webbstrateg och HighEndMedia som kommer hålla i utbildningen. Vi kommer att sikta på att vara i Jönköping på Syrgasvägen 3.

* med reservation för ändringar.[/vc_column_text][/vc_column_inner][/vc_row_inner][vc_text_separator title="---xxx---"][vc_empty_space][ucaddon_uc_starter_team_member designation="Kursledare" name="Cecilia Dreier" iamge="2012"]JTNDcCUzRUt1cnNsZWRhcmUlMjBrb21tZXIlMjBhdHQlMjBibGklMjBDZWNpbGlhJTIwRHJlaWVyJTIwcCVDMyVBNSUyMEhpZ2hFbmRNZWRpYS4lMjBDZWNpbGlhJTIwaGFyJTIwZHJ5Z3QlMjAxMCUyMCVDMyVBNXJzJTIwZXJmYXJlbmhldCUyMGF2JTIwYXR0JTIwYXJiZXRhJTIwbWVkJTIwZGlnaXRhbC1tYXJrbmFkc2YlQzMlQjZyaW5nJTIwYiVDMyVBNWRlJTIwc29tJTIwa29uc3VsdCUyMG9jaCUyMGluaG91c2UuJTIwVW5kZXIlMjBkZXNzYSUyMCVDMyVBNXIlMjBoYXIlMjBDZWNpbGlhJTIwZnIlQzMlQTRtc3QlMjBhcmJldGF0JTIwbWVkJTIwU0VPJTJDJTIwd2ViYmFuYWx5cyUyRmtvbnZlcnRlcmluZ3NvcHRpbWVyaW5nJTJDJTIwU0VNJTJDJTIwU01NJTIwb2NoJTNDYnIlMjAlMkYlM0VlLXBvc3RtYXJrbmFkc2YlQzMlQjZyaW5nJTIwc2FtdCUyMGglQzMlQTVsbGl0JTIwaSUyMGt1bmRhbnBhc3NhZGUlMjB1dGJpbGRuaW5nYXIlMjBpbm9tJTIwZGVzc2ElMjBvbXIlQzMlQTVkZW4uJTIwQ2VjaWxpYSUyMGhhciUyMGFsbHRpZCUyMGxhZ3QlMjBzdG9yJTIwdmlrdCUyMHZpZCUyMGF0dCUyMGRpZ2l0YWwtJTIwbWFya25hZHNmJUMzJUI2cmluZyUyMHNrYSUyMHZhcmElMjBiJUMzJUE1ZGUlMjB0aWRzLSUyMG9jaCUyMGtvc3RuYWRzZWZmZWt0aXZ0LiUzQyUyRnAlM0U=[/ucaddon_uc_starter_team_member][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][/vc_column][/vc_row]