UTBILDNING INOM SÖKMOTOROPTIMERING

SEO, sökmotoroptimering hur gör man egentligen

Kurs: SEO EXPERT

Kursstart: 15:e Maj Anmäl Senast 13:e maj. Innehåller 10 st, 4 h/gång.
Kurstillfällen: 15/5, 22/5, 29/5, 5/6,  och 21/8, 28/8, 4/9, 11/9, 18/9, 25/9.
Tid: kl 08:00 – 12:00
Kursavgift: 17000 kr per person
Plats: Din Webbstrateg, Syrgasvägen 3, 55317 Jönköping
Anmälan: Fyll i formuläret. Hör du inte av oss på 24 h, maila direkt till helena@dinwebbstrateg.se















För vem? För anställda på företag, myndigheter, organisationer och kommuner som i dag jobbar helt eller delvis med digital affärsutveckling och/eller kommunikation.

OBS!
I höstas hade vi en sk del 1, inför denna start sätter vi ihop samtliga delar därav att det kommunicerat del 1,2,3 i vissa kanaler. För mer information, hör av er till hk@dinwebbstrateg.se el tel:0761-626967

SEO – sökmotoroptimering

Bli ett digitalt proffs och skapa förutsättningar för att utveckla den digitala närvaron. Du får grunden till digital strategi för att sticka ut, skilja er från konkurrenterna och utveckla digitala plattformar för just era mål. Start i augusti.

För vem? För anställda på företag, myndigheter, organisationer och kommuner som i dag jobbar helt eller delvis med digital affärsutveckling och/eller kommunikation.

Vi erbjuder företagsanpassad utbildning i sökmotoroptimering (SEO) i sammanlagt tre steg. Detta är steg 1 och påbyggnadskurser kommer att erbjudas efter avslutad kurs.

Går du alla tre steg blir du expert på SEO vilket innebär kunskap i statistikframtagning, verktygshantering, placeringsrapporter, webbcopy, SEO-strategiarbete och SEO-teknik samt skriva för webben.

Mål, Du kommer lära dig både teoretiskt och praktiskt hur du ska arbeta, analysera och förbättra resultatet för att få verksamhetens webbplats att prestera optimalt på sökmotorer.

Sökmotoroptimering handlar dels om teknik, men även till stor del om kommunikation, struktur och strategier. Du får verktyg och kunskap för att kunna leda ett internt eller externt SEO-projekt, samt utvärdera kvalitén på arbetet som genomförs. Du kommer även få en förståelse för content marketing.

  • Kunna ta fram en kravställning för ett internt/externt SEO projekt
  • Kunna ta fram en sökordsanalys som ska ligga till grund för sitt marknadsföringsarbete
  • Kunna optimera keystrukturen: Meta Data, Titel, beskrivning, texter, alt-text
  • Kunna redogöra för begreppen internlänkning och extern länkstrategi
  • Kunna förklara och förstå de viktigaste tekniska förutsättningarna för att en webbplats ska kommunicera med sökmotorer
  • Kunna analysera en webbplats och genom det förstå hur väl optimerad den specifika webbplatsen är.
  • Kunna skriva för besökaren och sökmotorn
  • Kunna ta fram en mätplan och applicera mätbara mål
  • Kunna konfigurera Google analytics och tillämpa Search consol
  • Kunna fatta affärskritiska beslut i syfte till utveckling
  • Kunna ta fram en nulägesanalys och konkretisera åtgärder med prioriteringsordning
  • Kunna förstå och utveckla A/B tester
  • Kunna ta fram underlag i Datastudio

Efter avslutad utbildning i Juni blir du diplomerad. (Du behöver ha tentat av alla 3 utbildningsomgångar för att kunna bli Diplomerad). 

Upplägg Utbildningen är teoretisk med övningar, föreläsningar och självstudier. Du får verktygen och processen för hur du arbetar med med sökmotoroptimering. Du har möjligheten att arbeta konkret med ett eget case och skapa en strategi för att nå just era mål.

KURSINNEHÅLL

Inkl: Introduktion från Del 1 i höstas (år 2018).

Lokal och Nationell SEO

Del 1: Företagsledaren.

  • Vad innebär det att jobba med lokal / nationell SEO?
  • Vad innebär det i resurskrav och kunskapskrav?
  • Hur ser visionen ut i bolaget och hur påverkar den min SEO satsning?
  • Checklista inför arbete med lokal & nationell SEO

Del 2: Teknikern.

  • Finns grunderna i SEO på plats på hemsidan?
  • Har du en SEO vänlig URL struktur?
  • Varför spelar URL strukturen roll?
  • Har du rätt content för lokal & nationell SEO?
  • Vilka meta taggar måste man tänka på?
  • Checklista för att implementera lokal & nationell SEO.

Del 3: Analytikern.

  • Hur analyserar man effekten av sin SEO satsning?
  • Hur fortsätter man att analysera sin hemsida?
  • Hur optimerar man sin hemsida för den lokala marknaden?
  • Checklista för att analysera lokal & nationell SEO.

Internationell SEO

Del 1: Företagsledaren

  • Är du redo att bli internationell?
  • Har du gjort din för analys för att motivera satsningen?
  • Är bolaget moget för en internationalisering?
  • Vad innebär det i resurskrav och kunskapskrav?
  • Har du sett över infrastrukturen i bolaget?
  • Kommer mina system klara av satsningen?
  • Behöver man skydda sig vid internationell SEO?
  • Hur bedömer Google den geografiska platsen för hemsidan?
  • Finns det undantag?
  • Måste jag tänka på andra sökmotorer än Google?
  • Checklista inför internationell SEO satsning.
  • Del 2: Teknikern
  • Finns grunderna i SEO på plats på hemsidan?
  • De tre primära sätten att jobba på vid internationell SEO
  • Subdomän
  • Subkataloger
  • ccTLD
  • Har du en SEO vänlig URL struktur?
  • Varför spelar URL strukturen roll?
  • Vad innebär internationell SEO för content på hemsidan?
  • Vilka meta taggar måste man tänka på?
  • Checklista för att implementera internationell SEO.
  • Del 3: Analytikern
  • Hur analyserar man effekten av sin internationell SEO satsning?
  • Hur fortsätter man att analysera sin hemsida?
  • Hur optimerar man sin hemsida för den lokala marknaden?
  • Checklista för att analysera internationell SEO.

Utbildningen är framtagen och ägs av  Din webbstrateg i Skandinavien AB som är specialister på Digital affärsutveckling. Det är både Din Webbstrateg och HighEndMedia som kommer hålla i utbildningen. Vi kommer att sikta på att vara i Jönköping på Syrgasvägen 3.

* med reservation för ändringar.

---xxx---

Kursledare

Cecilia Dreier

Kursledare kommer att bli Cecilia Dreier på HighEndMedia. Cecilia har drygt 10 års erfarenhet av att arbeta med digital-marknadsföring både som konsult och inhouse. Under dessa år har Cecilia främst arbetat med SEO, webbanalys/konverteringsoptimering, SEM, SMM och
e-postmarknadsföring samt hållit i kundanpassade utbildningar inom dessa områden. Cecilia har alltid lagt stor vikt vid att digital- marknadsföring ska vara både tids- och kostnadseffektivt.